Despre grasimi

Despre grasimi

Rolul grasimilor pentru organism

Tipuri de grasimi – Grasimile bune/Grasimile rele
In principiu, sunt impotriva unei simplificari extreme de genul „bune” si „rele”, insa recomandarea de a folosi un astfel de limbaj accesibil vine de la nume cu greutate si recunoastere internationala in lipidologie, deci probabil ca pentru publicul larg e mai usor de acceptat o astfel de abordare. Trebuie totusi inteles faptul ca si cele mai „rele” grasimi sunt necesare in organism, insa intr-o anumita cantitate, precum si faptul ca o cantitate excesiva de grasimi „bune” pot dezechilibra metabolic corpul nostru.

Conform recomandarilor specialistilor in nutritie, grasimile trebuie sa faca parte dintr-o alimentatie echilibrata, pentru ca acestea indeplinesc anumite roluri in organism:
– grasimile furnizeaza asa numitii acizi grasi esentiali (Omega 3 si Omega 6), pe care organismul nu ii poate sintetiza, dar de care are nevoie pentru o intreaga serie de procese (ex: imunitare-omega 6 si cerebrale, vasodilatatoare-omega 3);
– grasimile ajuta la asimilarea vitaminelor liposolubile (A, D, E si K) din alimente; fara grasimi aceste vitamine absolut necesare pentru un organism, nu se asimileaza in cantitate suficienta.

Nutritionistii recomanda ca alimentatia nostra zilnica sa contina toate cele trei mari tipuri de nutrienti (glucide, proteine, grasimi) in urmatoarele proportii:
Glucide 55-60%
Proteine 10-15%
Grasimi 25-30%
Trebuie insa sa fim atenti la ce fel de grasime consumam, pentru ca, exista mai multe tipuri de grasimi, grupate simplist in doua mari categorii:
Grasimi rele – care, consumate in exces, pot avea consecinĹŁe grave (ex: infarct, hipertensiune arteriala, accidente vasculare cerebrale)
Grasimi bune (aici intra si grasimile esentiale) care nu trebuie sa lipseasca din alimentatia zilnica a fiecaruia dintre noi pentru ca aduc beneficii foarte importante organismului.